|
Type 2‑diabetes er ikke længere en sygdom kun for den ældre generation.
Et nyt dansk studie viser, at antallet af nye tilfælde af type 2-diabetes blandt 18-45-årige er steget markant. I perioden 1996–2020 er antallet fordoblet blandt unge mænd og tredoblet blandt unge kvinder.
For de unge kan konsekvenserne være alvorlige. De lever længere med sygdommen, får flere komplikationer og rammes midt i en livsfase med uddannelse, job og familiedannelse.
Men selvom type 2-diabetes i dag rammer bredt og tidligere i livet, bliver sygdommen stadig opfattet og behandlet som en sygdom for den ældre generation - og ofte som selvforskyldt.
- De seneste år er vi blevet meget klogere på, hvad der ligger til grund for type 2-diabetes. Sygdommen skyldes ikke kun individuelle valg men også faktorer som genetik, miljø og livsvilkår – ofte i en kombination, siger professor og enhedschef Annelli Sandbæk.
|